sztuka

Korzyści i moc sztuki

Tworzenie sztuki może zmniejszyć stres i lęk

W jednym z ostatnich badań w czasopiśmie Art Therapy naukowcy odkryli, że już po 45 minutach tworzenia sztuki poziom hormonu kortyzolu – który jest związany ze stresem – spadł w ślinie uczestników, niezależnie od ich umiejętności w sztuce.

 

Inne małe badanie wykazało, że spędzanie 30 minut na tworzeniu sztuki, zwłaszcza malowaniu swobodnym, wiązało się ze zmniejszonym poziomem lęku u studentów pierwszego roku przygotowujących się do egzaminu końcowego. Zajęcia plastyczne zmniejszyły także stres i niepokój u osób opiekujących się chorymi członkami rodziny.

Podczas gdy uspokajający efekt tworzenia sztuki nie jest uniwersalny i potrzebne są większe badania, dla wielu zestresowanych osób może to być tylko bilet. „Mniej więcej po pięciu minutach czułem się mniej zaniepokojony” – powiedział jeden z uczestników badania Art Therapy. „Robienie sztuki pozwoliło mi spojrzeć na świat z innej perspektywy.”

Tworzenie sztuki wizualnej poprawia połączenia w mózgu

Zalety sztuki zaobserwowano również na poziomie neuronowym. Jedno z badań opublikowanych w 2014 roku w czasopiśmie PLOS ONE wykazało, że tworzenie sztuki wizualnej może poprawić połączenia w mózgu, znanym jako sieć trybu domyślnego.

 

System ten jest związany ze stanem mózgu podczas budzącego się odpoczynku, jak marzenia na jawie, ale jest również aktywny, gdy koncentrujemy się na wewnętrznych myślach lub planach na przyszłość. Naukowcy zaobserwowali wcześniej, że kiedy ludzie mówią, że są szczególnie „poruszeni” przez sztukę, uczucia te są powiązane z działaniem w sieci trybu domyślnego. Ludzie też czują więcej podniesienia gdy znajdują reklamy online z napisem ruletka za darmo? To jest powiązane z uczuciami hazardu i gier jak poker lub ruletka. Chociaż badania te są na wczesnym etapie, może to sugerować, że ludzie sztuki łączą się z głębokim – prawdopodobnie włączając w to sztukę, którą tworzą – może to być wynikiem „pewnej” harmonii między światem zewnętrznym a naszą wewnętrzną reprezentacją jaźni. – wyjaśniają naukowcy.
W badaniu PLOS ONE stwierdzono, że tworzenie sztuki jest o wiele potężniejsze niż zwykłe patrzenie na nią.

Tworzenie sztuki może pomóc nam przezwyciężyć smutek

Odwracanie się od smutku poprzez tworzenie sztuki może pracować nawet lepiej niż rozwiązywać problemy. W jednym z badań opublikowanym w czasopiśmie Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, uczestnikom pokazano „rozdzierający serce” film dokumentalny „The Laramie Project”, który wywołał smutek laboratoryjny. Gdy odpowiednio smutny, jedna grupa miała za zadanie stworzenie sztuki związanej z filmem, inna tworzyła niezwiązaną sztukę, a trzecia została poproszona, aby po prostu spokojnie siedzieć.

 

Naukowcy odkryli, że rozpraszanie się poprzez tworzenie niezwiązanej ze sobą sztuki było o wiele bardziej skuteczne niż rozładowywanie uczuć poprzez sztukę lub po prostu siedzenie w smutku. (Inne formy rozproszenia również mogą mieć ten efekt).

Bezmyślne szkicowanie może pomóc nam skupić się

Korzyści kognitywne nie pochodzą wyłącznie z celowej, poważnej sztuki.

 

A post shared by #koneserzy (@koneserzy) on

Co ciekawe, doodling może pomóc nam zwrócić większą uwagę, gdy słuchamy czegoś nudnego – i pamiętajmy o tym później. Pomaga nam skupić się i powstrzymuje nasze umysły od błądzenia, donosi Atlantyk. Jedno z badań opublikowanych w Applied Cognitive Psychology wykazało, że kiedy wspomagane przez doodling, uczestnicy byli w stanie przywołać 29% więcej informacji na temat testu z niespodziewaną pamięcią niż ci uzbrojeni tylko z ich determinacją. Może to nie być prawdą w przypadku wszystkich zadań – z badań opublikowanych w czasopiśmie Cognitive Research Report wynika, że, co nie powinno dziwić, doodling może upośledzać pamięć wzrokową.

Więc trzymaj się doodli marginesów i notatek na serwetkach w wykładach bez zbyt wielu diagramów.

Przekształcenie naszych problemów w narrację może pomóc nam przez nie pracować

Nie jest to tylko sztuka wizualna – myślenie i pisanie o naszych problemach jako twórczej narracji (jak w wpisach do pamiętnika) może pomóc w ich perspektywie.

 

Badanie z Journal of Clinical Psychology zasugerowało, że opowiadanie naszych problemów jako opowieści może pomóc im w łatwiejszym zarządzaniu. Uczestnicy zostali poproszeni o spędzanie 15 minut każdego dnia przez cztery dni, poufnie pisząc o czymś. Grupa kontrolna napisała o czymś nieemocjonalnym (często o szczegółach laboratorium), podczas gdy grupa eksperymentalna została poproszona o napisanie o najbardziej traumatycznym doświadczeniu swojego życia. Zrozumiałe, że grupa eksperymentalna stała się bardziej emocjonalna podczas sesji, ale doniósł, że doświadczenie było cenne – 98% grupy powiedziało, że wróci, jeśli nadarzy się taka okazja. Uporządkowanie naszych kwestii jako narracji wydaje się wnosić porządek w chaos, który jest naszym problemem. Jak pokazuje to badanie, „daje to jednostkom poczucie przewidywalności i kontroli nad ich życiem”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *